Opony rolnicze

Opony do ciągników rolniczych

INSTRUKCJA MONTAŻU
Montowanie i zdejmowanie opon może być niebezpieczne więc te prace powinny być wykonywane wyłącznie przez wyszkolonych i wykwalifikowanych pracowników przy użyciu odpowiednich narzędzi i metod (nie można pozwolić na montowanie opony jednej osobie, a jeżli uczestniczy w nim kilka osób musi być wśród nich osoba odpowiedzialna za całość). Należy używać sprężarki z kontrolą ciśnienia (manometrem).
Nieprzestrzeganie tych zasad może spowodować złe ułożenie opony na obręczy i w konsekwencji wystrzał, którego skutkiem może być uszkodzenie ciała lub śmierć.
PRZYGOTOWANIE:

1. Przed montażem upewnij się, że obręcz, opona i dętka są odpowiednich rozmiarów
Sprawdź czy:

opona jest odpowiednia do maszyny
rozmiar obręczy jest dokładnie taki sam jak rozmiar osadzenia opony (np. 18.4R30 obręcz W15 x 30)
typ obręczy jest dopuszczalny do montażu przez producenta opony (patrz tabele z rozmiarami opon i dętek)

2. Przed zastosowaniem obręczy używanej:

sprawdź czy obręcz jest czysta i w dobrym stanie
jeżeli to konieczne wyczyść ją szczotką drucianą

Nigdy nie nakładaj opony na obręcz połamaną z widocznymi nierównościami czy spawaną.

3. Jeżeli opona jest częściowo zużyta powinno się sprawdzić, czy nie ma śladów uszkodzeń wewnątrz lub na zewnątrz opony (jeżli uszkodzenie jest nie do naprawienia należy oponę złomować).

W przypadku opon dętkowych należy założyć nową dętkę odpowiednią do rozmiaru opony (oznaczenie rozmiaru znajduje się na dętce). Przy montażu opon bezdętkowych należy użyć nowego zaworu bezdętkowego.
Zawsze używaj narzędzi w dobrym stanie (bez ostrych krawędzi) i odpowiednich do opony i felgi (łyżka montażowa, lewar, itp.) W przypadku bardzo dużych opon radzimy używać montażownic hydraulicznych lub mechanicznych przy osadzaniu drugiej stopki.
Przed montażem posmaruj obręcz oraz stopki opony używając tylko właściwych past monterskich, które nie uszkodzą opony (unikaj produktów na bazie benzyny, silikonów i płynów niezamarzających). Nałóż cienką warstwę pasty w miejscach pokazanych na rysunku. Powierzchnia posmarowana powinna być o 2-3 cm wyższa niż strefa kontaktu opony z felga.

Uwaga:
Na obręcze, które mają rozmiar 15,3″, nie można montować opon o rozmiarze 15″.
Są również obręcze o rozmiarach 16,1″ i 16,5″, na które w żadnym wypadku nie należy montować opon o rozmiarze 16″.

NAKŁADANIE OPON NA CIĄGNIKU
1. Jeżeli jest znak zaworu na boku opony:
– dopasuj znak z otworem zaworu (przy oponach bezdętkowych najpierw dopasuj zawór)

2. Załóż oponę na obręcz tak aby pierwsza część opony była umiejscowiona po przeciwległej stronie niż otwór zaworu (zgodnie z kierunkiem toczenia pokazanego strzałkami)

3. Przy pomocy odpowiedniego lewarka powtarzalnymi ruchami co 15 cm:

nakładaj pierwszą stopkę za kołnierz obręczy Potem
włóż lekko napompowaną dętkę do środka opony
umocuj zawór dla drugiej stopki
sukcesywnie przekładaj ją przez kołnierz obręczy
kończ przy zaworze

4. Układanie stopek i opony

wyjmij wentyl
powoli pompuj aż do prawidłowego ułożenia stopek
zwróć uwagę aby stopka nie przyciskała dętki

Przy montażu nigdy
nie przekraczać 250 kPa!
Taki symbol jest umieszczany na każdym boku opony i wskazuje maksymalne ciśnienie dopuszczalne podczas osadzania.

CIŚNIENIE I UŁOŻENIE STOPEK

1. Myśl o bezpieczeństwie i korzystaj z urządzeń

klatki montażowej
okularów ochronnych
obuwia ochronnego
kasku

2. Jeżeli nie ma możliwości użycia klatki montażowej operator powinien chronić się poprzez pozostawanie po jednej stronie opony.

3. Podczas pompowania używaj sprawnego pistoletu połączonego z zaworem 3 metrowym wężem, wyposażonego w manometr i zawór bezpieczeństwa (nigdy nie blokuj rączki pistoletu)

4. Upewnij się, że:

nie przekroczyłeś 2,5 bara
stopki są dobrze osadzone, centralnie na półce obręczy w stosunku do jej kołnierza

Jeżeli stopki nie są dobrze osadzone

spuść powietrze, posmaruj brzegi pastą i ponownie napompuj
powtarzaj te czynności aż do prawidłowego osadzenia

5. Jeżeli poprzednie czynności zostały wykonane prawidłowo

włóż wentyl do zaworu
dokręć zawór
dostosuj ciśnienie do obciążenia (zgodnie z tabelą w katalogu)
po sprawdzeniu ciśnienia należy sprawdzić czystość zaworu i zakręcić go.

Uwaga:
Trzymaj się poza strefami pokazanymi na rysunku jako rozjaśnione a unikniesz uszkodzeń ciała w razie wypadku.

Uwaga:
Wszystkie opony radialne pracujące na niskim ciśnieniu muszą być montowane na obręczach wysokiej jakości.
W przypadku montażu poziomego (nie polecamy tej metody ponieważ niemożliwe jest sprawdzenie czy dolna stopka jest prawidłowo osadzona), zalecamy dodatkowe pomiary:
– na początku nie przekraczaj ciśnienia 0,7 bara
– postaw oponę przy ścianie (nigdy przy drzwiach)
– postępuj zgodnie z instrukcją montażu na ciągniku.

DEMONTAŻ OPONY OBRĘCZY
1. Nigdy nie próbuj zdejmować napompowanej opony
2. Zawsze wykręć wentyl z zaworu
3. Poczekaj aż powietrze zejdzie z opony
– przed zepchnięciem stopki sprawdź czy powietrze zeszło do końca
– nigdy nie używaj narzędzi, które mogą uszkodzić obręcz lub stopkę.
Przed wykonaniem jakichkolwiek prac nad obręczą lub opona konieczne jest zdjęcie opony zgodnie z powyższą instrukcją.

PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY
Podczas transportu maszyn (drogowy, kolejowy lub morski), aby uniknąć uszkodzeń przy załadunku zalecamy ciśnienie 1,8 bara. Przed rozpoczęciem pracy należy ustawić ciśnienie odpowiednie do obciążenia i wykonywanej pracy (zgodnie z tabelą).

RADY UŻYTKOWE

WŁAŚCIWE CIŚNIENIE TO: UCIĄG+TRWAŁOŚĆ+KOMFORT+OPTYMALNE PARAMETRY+MINIMALNY NACISK

Uwaga:
Należy unikać zbyt niskiego ciśnienia pracy, które może spowodować obrót opony na obręczy uniemożliwiając dalsze jej użytkowanie. Należy również unikać zawyżonego ciśnienia pracy, które zmniejsza powierzchnię kontaktu opony z gruntem powodując zmniejszenie siły uciagu i zwiększenie ryzyka uszkodzenia mechanicznego opony a także nieregularne zużycie bieżnika. Nie można zmniejszać ciśnienia opony poniżej wartości podanych w tabeli nawet przy minimalnym obciążeniu.

NAPEŁNIANIE OPON WODĄ LUB ROZTWOREM NIEZAMARZAJĄCYM

Uwaga:
Wszystkie prace związane z tymi roztworami należy wykonywać w gumowych rękawicach z zachowaniem szczególnej ostrożności. Przy przygotowywaniu roztworu, ze względu na bezpieczeństwo należy sypać chlorek do wody, a nie odwrotnie. Przed nalaniem do dętek należy poczekać aż roztwór ostygnie.

Aby napełnić dętkę roztworem należy:
– podnieść tylne koło na podnośniku i obrócić tak, aby zawór znajdował się na górze
– wykręcić wkładkę uszczelniającą z zaworu wraz z wkładką zaworu
– wypuścić powietrze z dętki
– włożyć rurkę gumową lub z tworzywa do wnętrza zaworu, przez którą doprowadza się wodę z wodociągu lub beczki umieszczonej 1-2 m ponad zaworem. Rurka powinna być wprowadzona do zaworu z luzem ze względu na powietrze wychodzace z dętki podczas napływu wody
– napełnić dętkę cieczą do poziomu zaworu dętki (w dętce powinno zostać ok. 25% powietrza)
– wkręcić wkładkę uszczelniającą z zaworem do zaworu dętki i dopompować do właściwego ciśnienia
Przed przystąpieniem do wykonywania lżejszych prac należy usunąć ciecz z dętek. W celu wypuszczenia cieczy z dętek należy:
– ustawić koło tak, aby zawór znajdował się w dolnym położeniu
– wykręcić wkładkę uszczelniającą
– w czasie wypuszczania, co jakiś czas obrócić kołem tak, aby zawór znalazł się w górze, a następnie obrócić z powrotem na dół
– po opróżnieniu dętki wkręcić wkładkę uszczelniajacą wraz z wkładką do zaworu i napompować dętkę do właściwego ciśnienia
– nakręcić na zawór kołpak ochronny

Komentarze są wyłączone.