Opony osobowe

Opony samochodów osobowych

Opona powinna być opracowana i dostosowana do konkretnego modelu samochodu. Tylko wtedy mogą być spełnione wszystkie cechy pojazdu. Konstruktorzy samochodów ściśle współpracują z konstruktorami opon, bo tylko wtedy można uzyskać pojazd w pełni odpowiadajacy założeniom projektantówść
Zasadnicze znaczenie ma bieznik. Jego kształt bezpośrednio przekłada się na żywotność opony, w szczególności jej odporność na ścieranie. Ponadto decyduje o charakterze toczenia, przyczepności czy hałasie podczas jazdy.

Opona o właściwym, nie zużytym bieżniku gwarantuje bezpieczeństwo i ekonomikę podróżowania. Zużycie bieżnika powinno być regularnie kontrolowane, a zużyte opony natychmiast wymieniane.

Z badań wynika, że najlepszą przyczepność mają opony bez bieżnika (zupełnie gładkie), tzw. zerowe. Dobrze sprawdzają się one na suchych i gładkich jak stół szosach. Są natomiast nieużyteczne na wilgotnych nawierzchniach. Opony te stosuje się tylko w sportach wyczynowych, głownie w Formule 1.

W przypadku opon do samochodów drogowych, opony muszą mieć bieżnik wszechstronny, tzn. dostosowany do różnych możliwych warunków na drodze.

Charakterystyka dobrej opony drogowej:

1. Dużą żywotność uzyskuje się poprzez zwartą strefę barkwą.

2. Rowki odprowadzające zwiększające się ku zewnątrz opony tak, aby możliwie łatwe było odprowadzanie wody spod opony

3. Małe klocki w środkowej części opony skuteczniej umożliwiają odprowadzanie wody spod opony, także przy dużej prędkości.

4. Duża ilość krawędzi na bieżniku ułatwia ruszanie oraz hamowanie samochodu.

5. Odpowiednio zaprojektowany bieżnik wycisza pracę opony.

6. Duża ilość rowków na brzegach bieżnika umożliwia stabilną jazdę na wprost

7. Liczne rowki lamelowe zwiekszają powierzchnie oraz korzystnie wpływają na prowadzenie pojazdu na wilgotnej powierzchni.

Powszechnie stosuje się szczeliny lamelowe, których liczba na jednej oponie może wynieść kilka tysięcy. Szczeliny te zapewniają większą czynną powierzchnię styku z podłożem. Szczególnie przydatne są na podłożu błotnistym, wilgotnym i na śniegu.

W przypadku opon zimowych rowki odprowadzające są szersze. Opony zimowe wytwarza się z gumy bardziej plastycznej w niskiej temperaturze. Bieżnik wykonany jest najczęściej z dużych klocków. W przypadku maszyn specjalnych stosuje się bieżnik z kolcami, który ma właściwości koła z zamontowanym łańcuchem (opony te znacząco niszczą nawierzchnię i są w niektórych krajach zakazane).

Komentarze są wyłączone.