Opony bezpieczne

Ogumienie bezpieczne

Ogumienie bezpiecznie to ogumienie tak skonstruowane, aby w razie awarii użytkownik pojazdu mógł dojechać do miejsca wymiany opony. Pojazd może poruszać się z uszkodzoną oponą tylko z niewielka prędkością, zwykle nie większą niż 50 km/h.

Już w połowie lat osiemdziesiątych stosowano rozwiązania majace na celu korzystanie, na czas dojazdu do zakładu wulkanizacyjnego, z opony uszkodzonej. Dzisiejsze rozwiązania, takie jak PAX firmy Michelin, sa wzorowane właśnie na tych technologiach.

Amerykańska firma Seibelring opracowała rozwiazanie, w którym pod czołem opony umieszczono komorę z mieszanką uszczelniajaca. W przypadku przebicia, np. gwoździem, mieszanka samoczynnie uszczelnia przebicie.

Innym rozwiązaniem jest technologia, w której stosuje się wewnatrz opony dętkę. W przypadku awarii opony, dętka umożliwia dojazd do najbliższego serwisu opon.

W rozwiązaniu firmy Dunlop opracowano specjalny kształt wewnętrznej strony felgi tak, aby w przypadku awarii opona odpowiednio się ułożyła, dzięki czemu możliwa jest dalsza jazda.

Prowadzone są badania nad mieszankami zastępującymi powietrze wewnątrz opony. Pierwsze badania wykazały jednak, że mieszanki takie są podatne na nagrzewanie się, co prowadzi do uszkodzeń wnętrza opon.

Komentarze są wyłączone.