Opony

Podstawowe informacje o oponach

Bieżnik – część opony pneumatycznej, która wchodzi w kontakt z nawierzchnią. Stanowi on istotny element opony decydujący o przyczepności do nawierzchni i trwałości eksploatacyjnej. Ze względu na rodzaj rzeźby rozróżniamy następujące rodzaje opon: z bieżnikiem o rzeźbie drogowej, uniwersalnej, terenowej i specjalnej, np. błotno-śniegowej M+S.

Osnowa – konstrukcyjny szkielet opony utworzony z gumowanego kordu łącznie ze stopką. Jest najważniejszą częścią opony, decydującą o jej wytrzymałości. Wykonuje się ja z tkaniny kordowej, której nitki zależnie od konstrukcji opony krzyżują się pod odpowiednim kątem. Dawniej na osnowę używano kordu bawełnianego, obecnie stosowane są następujące kordy (oznaczone na boku opony napisami): wiskozowy (Rayon), poliamidowy (Nylon), Poliestrowy (Polyester), z włókna szklanego (Fiberglass) i stalowy (Steel)

Bok – część opony pneumatycznej pomiędzy bieżnikiem a stopką.

Stopka – część opony, która jest ukształtowana odpowiednio do zarysu obręczy. Składa się praktycznie z nierozciągliwego rdzenia (drutówki) i owiniętych wokół niego warstw. Ze względu na konstrukcję stopki mamy do czynienia z oponami dętkowymi (tube type) lub bezdętkowymi (tubeless). Korzyścia ze stosowania opony bezdętkowej jest mniejsza masa całego koła, większa elastyczność opony i mniejsze jej grzanie. Zaletą jest także powolne uchodzenie powietrza w przypadku przebicia opony.

Opasanie – warstwa materiału pod bieżnikiem z nitkami ułożonymi zasadniczo wzdłuż lini środkowej bieżnika, która ogranicza obwodowo osnowę.

Komentarze są wyłączone.