Rotacja opon

Sezonowa wymiana opon

Okresowa rotacja jest ważnym elementem konserwacji opon. Głównym celem regularnej rotacji jest zapewnienie równomiernego zużycia bieżnika wszystkich opon. W przypadku braku jakichkolwiek informacji dotyczących rotacji opon w instrukcji obsługi twojego pojazdu, rotowanie opon zaleca się po przejechaniu 10.000 – 15.000 km. W przypadku stwierdzenia nierównomiernego zużycia bieżnika, opony należy poddawać regularnej rotacji i kontroli w specjalistycznym punkcie serwisowym w celu ustalenia przyczyny problemu. Należy pamiętać, że uszkodzenia powstałe w wyniku, np. najechania na dziurę w jezdni, mogą spowodować rozregulowanie zbieżności, co z kolei może być powodem nierównomiernego zużycia opon.

W przypadku samochodów z przednim napędem należy pamiętać o przeprowadzaniu okresowej rotacji opon wynikającej z szybszego zużywania się opon przednich. Nierówna głębokość na całej długości bieżnika może być przyczyną nierównego hamowania i prowadzenia pojazdu, zwłaszcza w warunkach deszczowych. Postępowanie niezgodne z zaleceniami dotyczącymi wymiany opon może być przyczyną konieczności wymiany obydwu opon i co za tym idzie, nierównomiernego zużycia bieżnika. Tylko wymiana całego kompletu opon o tym samy rozmiarze zapewni równomierną przyczepność do nawierzchni oraz doskonałe hamowanie pojazdu.

Wskazówka dla właścicieli opon kierunkowych: w celu zachowania prawidłowego kierunku obrotu, opon nie należy wymieniać naprzeciwlegle, lecz przenieść je z tyłu na przód pozostawiając je po tej samej stronie. Aby upewnić się, czy twoje opony są oponami kierunkowymi, sprawdź, czy na ściance bocznej opony znajduje się strzałka ze słowem ‚rotation’.

Komentarze są wyłączone.