Felgi

Obręcze kół

Obręcze muszą być ściśle dopasowane z kształtem stopek opony. Opona i obręcz muszą być tak zaprojektowane, aby siła tarcia między napompowaną oponą a obręczą była znacznie wyższa niż wartość sił, które działają na oponę w trakcie jazdy (szczególnie w trakcie hamowania).

Ważne, aby stosować obręcze zalecane przez producenta opon. Przy montażu lub wymianie opony stosować tylko pasty wysychające w celu osiągnięcia maksymalnego tarcza między oponą a obręczą.

Obecnie coraz powszechniej stosuje się obręcze ze stopów lekkich. Są one droższe od obręczy stalowych, ale mogą być dowolnie kształtowane. Natomiast niska waga zapewnia lepsze parametry prowadzenia. Ze względu na substancje stosowane do odśnieżania zaleca się stosowanie w zimie obręczy stalowych, gdyż obręcze z lekkich stopów mogą zostać uszkodzone (reakcja chemiczna).

Obręcze szprychowe

Obręcze szprychowe wykorzystuje się w pojazdach limitowanych serii oraz samochodach stylizowanych na zabytkowe. Obręcze takie stosowano ze względu na niewielki ciężar.

Obręcze takie można spotkać nadal w motocyklach, ale w nowych modelach stosuje się obręcze ze stopów lekkich.

Obręcze szprychowe cechują się bardzo dobrym przepływem powietrza wentylujacego hamulce. Niestety sa podatne na zabrudzenia i słabo odprowadzają ciepło od opon. Ze względu na skomplikowaną konstrukcję sa niezwykle drogie.

Obręcze tarczowe

Obręcze tarczowe wykonuje się z blachy lub metoda odlewnicza. Obecnie powszechnie stosowane są obręcze odlewane.

Kształt obreczy ma zasadniczy wpływ na właściwości koła, szczególnie jego trwałość.

Obręcze projektuje się w taki sposób, aby maksymalnie oddawały ciepło, były łatwe w utrzymaniu czystości oraz wytrzymałe. Istotne jest, aby obręcz nie była podatna na osadzanie śniegu czy błota.

Ważną rolą obręczy jest również skuteczne wentylowanie i schładzanie tarczy hamulcowych. Otwory powinny być tak usytuowane, aby chłodzenie było optymalne.

Komentarze są wyłączone.